Teisės aktų naujienosSpausdintiAtgal

  • Viešųjų įstaigų įstatymo pakeitimas

Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo 2, 4, 5, 7, 9, 10, 13, 16 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas
(2007 01 18 Nr. X-1048, Žin., 2007 02 08, Nr. 17-631)

Valstybės kontrolė pažymi, kad dažnai ministerijos savo įkurtoms viešosioms įstaigoms perveda biudžeto lėšas kaip pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms, tačiau viešųjų įstaigų veikla ir atskaitomybė yra mažiau reglamentuota negu biudžetinių įstaigų. Šiuo pakeitimu bandoma spręsti valstybės ir savivaldybės turto ir biudžeto lėšų naudojimo problemas viešosiose įstaigose, tobulinamos kai kurios Viešųjų įstaigų įstatymo (toliau - Įstatymo) nuostatos.

Nustatytas viešųjų įstaigų veiklos sričių sąrašas, tačiau jis nėra baigtinis
Viešoji įstaiga – tai pagal šį ir kitus įstatymus įsteigtas pelno nesiekiantis ribotos civilinės atsakomybės viešasis juridinis asmuo, kurio tikslas – tenkinti viešuosius interesus vykdant švietimo, mokymo ir mokslinę, kultūrinę, sveikatos priežiūros, aplinkos apsaugos, sporto plėtojimo, socialinės ar teisinės pagalbos teikimo, taip pat kitokią visuomenei naudingą veiklą (Įstatymo 2 str. 1 dalis).

Viešosios įstaigos steigėjai
Viešosios įstaigos steigėjai gali būti valstybė, savivaldybės (anksčiau buvo - valstybės ar savivaldybės institucijos) ir kiti iš įstaigos veiklos nesiekiantys sau naudos asmenys (Įstatymo 4 str. 1 dalis).

Sprendimą steigti viešąją įstaigą priims Vyriausybė ar savivaldybės taryba
Atsisakyta nuostatos, jog sprendimą steigti viešąją įstaigą gali priimti valstybės ar savivaldybės institucija. Jeigu steigėjas yra valstybė ar savivaldybė, sprendimą steigti viešąją įstaigą priima Vyriausybė ar savivaldybės taryba (Įstatymo 4 str. 4 dalis).

Jeigu viešosios įstaigos steigėjas ar bent vienas iš steigėjų yra valstybė ar savivaldybė
Jeigu viešosios įstaigos steigėjas ar bent vienas iš steigėjų yra valstybė ar savivaldybė, sprendimą dėl viešosios įstaigos steigimo ir valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise priklausančio turto investavimo priima atitinkamai Vyriausybė ar savivaldybės taryba. Šiame sprendime taip pat turi būti nurodyta valstybės ar savivaldybės institucija, kuriai pavedama atstovauti steigėjui, bei valstybės ar savivaldybės institucija, kuriai pavedama įgyvendinti valstybės ar savivaldybės, kaip viešosios įstaigos savininko ar dalininko, teises ir pareigas (Įstatymo 4 str. papildymas nauja 5 dalimi).

Dalininko teisių perdavimas
Valstybės ar savivaldybės viešosios įstaigos dalininko teisės gali būti perduotos kitiems juridiniams asmenims šio Įstatymo ir įstatymų, reglamentuojančių valstybės ir savivaldybių turto valdymą, naudojimą ir disponavimą juo, nustatytais atvejais ir būdais (Įstatymo 7 str. 6 dalis).

Viešosios įstaigos nuosavas kapitalas
Iš viešosios įstaigos nuosavo kapitalo sudėties išbrauktos “negrąžintinai gautos lėšos” ir “kitos lėšos”. Į nuosavą kapitalą įtraukta eilutė “rezervai iš pelno” (Įstatymo 13 str. 1 dalis). Viešojoje įstaigoje gali būti sudaromi rezervai iš pelno, gauto iš ūkinės komercinės veiklos, susietos su įstaigos įstatuose nustatytais veiklos tikslais (Įstatymo 13 str. 5 dalis).

Viešosios įstaigos pertvarkymas
Viešoji įstaiga gali būti pertvarkoma į biudžetinę įstaigą, taip pat labdaros ir paramos fondą. Į labdaros ir paramos fondą negali būti pertvarkoma viešoji įstaiga, kurios dalininkas arba savininkas yra valstybė ar savivaldybė (Įstatymo 16 str. 1 dalis).
Viešoji įstaiga gali būti pertvarkoma į biudžetinę įstaigą, kai viešosios įstaigos savininkas yra valstybė arba savivaldybė, jeigu po pertvarkymo veiksianti valstybės ar savivaldybės biudžetinė įstaiga gali įgyvendinti pertvarkytosios viešosios įstaigos įstatuose nurodytus tikslus ir įgyti civilines teises ir pareigas, atitinkančias Biudžetinių įstaigų įstatymo reikalavimus (Įstatymo 16 str. 2 dalis).