Teisės aktų naujienosSpausdintiAtgal

  • Pagrindinės administracinės naštos verslui mažinimo kryptys

LRV nutarimas
Dėl Verslą prižiūrinčių subjektų veiklos pagrindinių nuostatų koncepcijos patvirtinimo
(2009 07 22 Nr. 836, Žin., 2009 07 31, Nr. 91-3931)

Lietuvos Respublikos Vyriausybė priėmė Verslą prižiūrinčių subjektų veiklos pagrindinių nuostatų koncepciją (toliau - Koncepcija), nustatančią pagrindines administracinės naštos verslui mažinimo kryptis. Koncepcija numato:

Keisti verslą prižiūrinčių subjektų misijos sampratą, atsisakant dalies represinių ir baudžiamųjų funkcijų
Keisti verslą prižiūrinčių subjektų misijos sampratą, atsisakant dalies represinių ir baudžiamųjų funkcijų ir jas keičiant prevencinėmis, verslo subjektų konsultacinėmis funkcijomis. Greta verslą prižiūrinčių subjektų teisių, nustatyti ir jų pareigas (Koncepcijos 11.11 punktas).

Užtikrinti, kad verslą prižiūrintys subjektai teiktų verslo subjektams pagalbą, kad šie galėtų tinkamai vykdyti teisės aktus. Represinės ir baudžiamosios funkcijos išliktų, tačiau taptų antraeilėmis ir būtų taikomos rečiau (Koncepcijos 11.12 punktas).

Įtvirtinti reikalavimą atskirti verslo subjektų veiklą prižiūrinčių ir reguliuojančių padalinių funkcijas, pastarąją funkciją sustiprinant ir joms įtvirtinant papildomą pareigą – konsultuoti verslo subjektus verslą prižiūrinčio subjekto kompetencijai priskirtais klausimais (Koncepcijos 11.13 punktas).

Atskirti tikrinimo ir sankcijų skyrimo institucijas (ar funkcijas)
Funkciškai ar institucijų lygmeniu atskirti verslo subjektų veiklos priežiūros funkcijų ir sankcijų skyrimo procesus ir sprendimus priimančius subjektus. Siekti, kad verslo subjektus tikrinantiems ir pažeidimus fiksuojantiems asmenims nebūtų pavesta sankcijų skyrimo funkcija  (Koncepcijos 11.14 punktas).

Atsisakyti baudų surinkimo planų
Nustatyti verslą prižiūrinčių subjektų veiklos efektyvumo ir rezultatyvumo vertinimo kriterijus, atsisakant baudų surinkimo planų  (Koncepcijos 11.15 punktas).

Apie planinį verslo subjekto patikrinimą skelbti iš anksto
Įtvirtinti tikrinamų verslo subjektų atrankos skaidrumo ir viešumo principus – įpareigoti patikras atliekančius subjektus patvirtinti ir viešai skelbti objektyvius tikrintinų verslo subjektų atrankos kriterijus. Numatyti, kad visi į planinių patikrų planus įtraukti verslo subjektai būtų informuojami elektroniniu būdu apie numatomą patikrą iš anksto − iškart po planinių patikrų planų patvirtinimo, o ne likus 10 dienų iki patikros (Koncepcijos 11.2 punktas).

Viešinti informaciją apie verslo subjektų veiklai keliamus reikalavimus
Sukurti interneto svetainę, kurioje verslo subjektai galėtų sužinoti bendrą su visais verslą prižiūrinčiais subjektais susijusią informaciją, nuorodas į nuolat atnaujinamas verslą prižiūrinčių subjektų interneto svetaines ir kitą reikiamą informaciją, susijusią su atitiktimi tam tikriems reikalavimams, nustatytiems atskiroms verslo rūšims. Visiems verslą prižiūrintiems subjektams nustatyti vienodus informacijos apie verslo subjektų veiklos priežiūrą interneto svetainėse pateikimo kriterijus. Taip pat nustatyti informacijos pateikimo standartus apie Europos Sąjungos direktyvas ir kitus Europos Sąjungos teisės aktus, reguliuojančius konkrečias vykdomos verslo priežiūros sritis. Šių kriterijų ir standartų turėtų laikytis verslą prižiūrintys subjektai, skelbdami informaciją verslo subjektams savo interneto svetainėse (Koncepcijos 11.3 punktas).

Užtikrinti, kad neplaninėmis patikromis nebūtų piktnaudžiaujama
Užtikrinti, kad neplaninėmis patikromis nebūtų piktnaudžiaujama. Išlaikyti proporcingumą tarp planinių ir neplaninių patikrų, įtvirtinti, kad verslą prižiūrintys subjektai pasitvirtintų planinių ir neplaninių patikrų skaičiaus santykį, kurio neviršytų neplaninėmis patikromis. Nustatyti, kad informacija apie neplaninę patikrą nebūtų teikiama žiniasklaidos priemonėms, kitiems nesusijusiems su patikra asmenims tol, kol patikra nėra baigta. Numatyti, kad į anoniminius skundus būtų reaguojama išimtiniais atvejais, o tiriant anoniminį skundą papildomai būtų motyvuojamas patikros tikslingumas (Koncepcijos 11.6 punktas).

Įtvirtinti reikalavimą patikras atliekančioms institucijoms patvirtinti kriterijus, kada galima atlikti neplanines patikras, taip pat reikalavimą dėl informacijos apie tokius kriterijus (pagrindus) įforminimo ir jų apskaitos (Koncepcijos 11.9 punktas).

Ne daugiau kaip dvi planinės patikros verslo subjektui vienu metu
Įtvirtinti nuostatą, jog verslo subjektas gali nesutikti, kad jo atžvilgiu vienu metu būtų atliekamos daugiau kaip dvi planinės patikros, ir reikalauti planinę patikrą atlikti kitu metu. Sukurti tarpusavio informavimo apie planines patikras mechanizmą tarp skirtingų verslą prižiūrinčių subjektų (Koncepcijos 11.8 punktas).

6 mėnesius nedaryti planinių patikrų, jei jos buvo atliktos licencijos ar leidimo išdavimo metu
Nustatyti, kad licencijas ar leidimus išduodančios institucijos, patikrinusios įmonės veiklą licencijos ar leidimo išdavimo metu, 6 mėnesius neatliktų planinių įmonės veiklos patikrų. Jeigu planinė patikra atliekama pirmaisiais metais po verslo subjekto veiklos pradžios, nustatyti, kad pirminė patikros paskirtis yra teikti konsultavimo paslaugą (Koncepcijos 11.7 punktas).

Išbraukti iš licencijuojamos veiklos sąlygų, pagrindų licencijos galiojimui sustabdyti ar panaikinti reikalavimus, nesusijusius su licencijuojama veikla
Išbraukti iš licencijuojamos veiklos sąlygų, pagrindų licencijos galiojimui sustabdyti ar panaikinti reikalavimus, nesusijusius su licencijuojama veikla, ir įtraukti juos į kitus teisės aktus, traukiant už šių reikalavimų nevykdymą administracinėn atsakomybėn. Taip būtų išvengta situacijų, kai už tą patį pažeidimą įmonei gali būti sustabdomas ar panaikinamas ir licencijos galiojimas, ir skiriama piniginė bauda (Koncepcijos 11.10 punktas).